Statuten & huishoudelijk reglement
Statuten van c.v. de Alberger Bökke.
>>> Statuten (klik hier) <<<
Huishoudelijk reglement
Huishoudelijk regelement CV de Alberger Bökke, versie 2023
Doel
Dit huishoudelijk reglement dient ter aanvulling van de statuten van de Alberger Bökke, met als doel het transparant en eenduidig maken van het beleid en de werkwijze binnen onze vereniging.
Status
Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de statuten van de Alberger Bökke. Het dient als richtlijn en is niet bindend. Het bestuur is gemachtigd wijzigingen in het huishoudelijk reglement aan te brengen, zonder daarvoor toestemming te vragen van de jaarvergadering. Wel wordt het reglement in iedere jaarvergadering aan de orde gesteld, om deze te actualiseren en eventueel bij te stellen.
- Organogram vereniging (gewenst model)
Voor de samenstelling van het bestuur, de taakverdeling en de communicatielijnen met de diverse commissies, dient onderstaand model als (niet bindende) leidraad.
- Rooster van aftreden bestuur
Bestuurslid | Functie | jaar van aantreden | 1e herbenoeming | 2e herbenoeming | jaar van aftreden |
Bernadette Haarhuis | Bestuurslid | 2014 | 2018 | 2022 | 2026 |
Ellis Demmer | Bestuurslid | 2016 | 2020 | 2024 | 2028 |
Mariska Assink | Bestuurslid | 2017 | 2021 | 2025 | 2029 |
Mart Schepers | Bestuurslid | 2017 | 2021 | 2025 | 2029 |
Johan Bouhuis | President | 2018 | 2022 | 2026 | 2030 |
Herald Degger | Voorzitter | 2019 | 2023 | 2027 | 2031 |
Jan Harink | Bestuurslid | 2019 | 2023 | 2027 | 2031 |
Mark oude Breuill | Penningmeester | 2020 | 2024 | 2028 | 2032 |
Adrie Veenstra | Bestuurslid | 2022 | 2026 | 2030 | 2034 |
Ellen Kemerink | Bestuurslid | 2022 | 2026 | 2030 | 2034 |
Tjarda Potijk | Secretaris | 2023 | 2027 | 2031 | 2035 |
Rob Kuipers | Bestuurslid | 2023 | 2027 | 2031 | 2035 |
- Commissies van de Alberger Bökke
Vrijwel alle organisatorische taken worden binnen commissies verricht. Het bestuur heeft slechts een overkoepelende c.q. controlerende taak en heeft geen directe bemoeienis met de praktische gang van zaken binnen de commissies. Ook de samenstelling qua eigen leden /bestuur regelt de commissie zelf.
Elke commissie wijst een woordvoerder aan, die het contact met het bestuur onderhoudt, conform de communicatielijn in het organogram. De woordvoerder zorgt ook dat de secretaris van het bestuur altijd beschikt over een actuele namenlijst van de leden en hun e-mailadres.
Het is wenselijk dat bepaalde commissies een afgevaardigde in het bestuur leveren (zie organogram).
Zo mogelijk draagt de commissie hiervoor zelf één of meerdere kandidaten voor.
De commissies mogen niet rechtstreeks de publiciteit zoeken voor hun activiteiten. Dit dient altijd in overleg met de PR-functionaris van de vereniging te gebeuren. De commissie neemt daartoe zelf het initiatief.
Groep/commissie | Samenstelling | Taken |
Bestuur | Zie overzicht onder punt 2 | Zie organogram en/of website |
Kerngroepleden | Bestuur, Rv11, Prinsengarde, Sikkenfons, Mutsenclub en leden van alle commissies | Harde kern van de vereniging |
Bende van Vijf | Bennie Oude Nijhuis, Niek van der Aa, Wim Potijk, Jeroen Bekke, Johan Bouhuis | Kiest en vraagt de Prins en begeleidt hem en zijn Sik tot aan de opkomst. |
Raad van Elf | Zie website Woordvoerder: Jeroen Detert op Monnink en Rob Kuipers |
Vergezelt de Prins bij alle officiële gelegenheden en staat hem met raad en daad bij.
Geldt ook als vraagbaak voor de Prins gedurende zijn regeerjaar.
|
Prinsengarde | Alle oud-Prinsen (zie website) Woordvoerder: Hugo Elshuis |
Vormt een belangrijk onderdeel binnen de vereniging. Ondersteunt diverse commissies. |
Sikkenfons | Oud-Sikken, die op vrijwillige basis zijn toegetreden. Woordvoerder: Johan Demmer |
Helpt als ‘podinette’ tijdens de gala’s en als verkeersregelaar tijdens de optocht. Maakt de bok met de Sik. |
Mutsenclub | Oud-Hofdames, maar ook andere vrouwen binnen de vereniging kunnen toetreden. Woordvoerders: Lotte de Vries en Ellen Alberink |
Deze grote groep binnen de vereniging helpt bij allerlei voorkomende activiteiten |
Theemutsen | De oud-dansmariekes | Vieren volop mee en begeleiden de Dansmariekes |
Dansmariekes | Zie website Diede Borgerink |
Verzorgen optreden tijdens gala en vergezellen de Prins bij vrijwel alle officiële gelegenheden |
Optochtcommissie | Zie website Woordvoerder: Mariska Assink |
Organiseert carnavalsoptocht Alberger Bökke |
Galacommissie | Zie website Contactpersoon: |
Zorgt voor de opzet en organisatie van de gala-avonden van de Alberger Bökke |
Bokk’nbladcommissie | Zie website Contactpersoon: Marga Visschedijk |
Verzorgt uitgave Bokk’nblad |
Oetbloazers | Mensen met grote verdiensten binnen vereniging die stapje terug hebben gedaan | Deze groep hoeft niks binnen de vereniging, maar is overal welkom |
Commissie leden- en galakaarten | Contactpersoon: Jacky Bijen | Verzorgt de kaartverkoop (leden) en plaatsbespreking voor het gala |
Commissie zaalversiering | Contactpersoon: Annemieke vd Aa | Verzorgt de zaalversiering voor o.a. de opening Residentie, gala en Noaberfeest |
Commissie opening Residentie | Contactpersoon: Riny Bijen | Organiseert de opening van de residentie |
Commissie Noaberfeest | Contactpersoon: Wim Potijk | Organiseert het Noaberfeest, na afloop van de optocht. |
Commissie kindercarnaval/Gala | Contactpersoon: Bob Bergmans | Organiseert het kindercarnaval/gala |
Commissie elfde van de elfde | Contactpersonen: Bende van Vijf | Organiseert de avond van het aftreden en de opkomst |
Bordencommissie | Contactpersoon: Johan Bouhuis | Verzorgt het bord dat voor de residentie wordt geplaatst |
Commissie wagenbouw | Contactpersonen: Rob Kuipers en Teun Bramer | Bouwt en/of onderhoudt de Prinsenwagen |
Bladbloasers | Oudgedienden van de vereniging | Ruimen maandag na de optocht rommel langs de straten op |
Commissie podiumbouw | Contactpersoon: Michael Bats | Bouwt het podium voor het gala op en breekt dit weer af |
De Bokkenhörnkes | Jeugdafdeling Alberger Bökke Contactpersoon: Mike ter Haar |
Zijn onlosmakelijk met het ‘grote’ carnaval verbonden, maar vieren het feest grotendeels op hun eigen manier |
PR-functionaris | Contactpersooen: Jan Harink | Onderhoudt de contacten met Op en Rond de Essen en/of TC/Tubantia en schrijft de teksten voor de te plaatsen artikelen |
Opperstalmeester | Edward Morshuis | Bewaakt de stal tijdens het carnaval. |
- Carnavalsjaar
-
- Het carnavalsjaar loopt van de opkomst van de nieuwe Prins tot diens aftreden.
- De opkomst vindt plaats op de zaterdag die het dichtst bij 23.11 uur op 11 november ligt.
- Goede Doel
-
- De Hofhouding bepaalt zelf het Goede Doel voor het carnavalsjaar, maar stemt dat wel af met de Bende van Vier. Dat geldt ook voor de acties die de Hofhouding bedenkt om geld in te zamelen.
- De vereniging kan het ingezamelde bedrag met max. €200,- verhogen tot een ludiek bedrag.
- Opening Residentie
-
- De opening Residentie vindt in principe plaats op de zondag na opkomst vd jeugdprins.
- Tijdens de opening van de Residentie worden aan de aanwezige Kerngroepleden onderscheidingen door de Prins uitgereikt. Wie zonder afmelding afwezig is, verliest het recht op een onderscheiding.
- De Alberger Bökke draagt per aanwezige een vast bedrag bij aan de kosten.
- Nieuwjaarsreceptie
– Vaak de eerste of tweede zaterdagavond van het nieuwe jaar.
– Is voor alle kerngroepleden, buurtverenigingen, familie en vrienden P&S
- Consumpties van vereniging
-
- Alle consumpties tijdens de carnavalsactiviteiten, jaar- en kerngroepleden vergaderingen, bestuurs- en commissievergaderingen zijn voor eigen rekening van de aanwezigen.
- Indien de Dansmariekes jonger dan 18 jaar zijn, krijgen ze per activiteit, waarbij ze aanwezig dienen te zijn, twee consumpties van de vereniging. Uiteraard mag daarvoor geen alcohol worden besteld.
- Lief en leed Kerngroepleden
Feestelijke gebeurtenissen
Bij bruiloften, jubilea, geboorte, 50-jarige verjaardagen e.d. wordt dit naar eigen inzicht geregeld binnen de commissie, waarvan desbetreffend Kerngroep lid deel uitmaakt.Langdurige en/of ernstige ziekte
In eerste instantie wordt dit opgepakt door de commissie, waarvan desbetreffend Kerngroep lid deel uitmaakt. De woordvoerder van de commissie brengt het bestuur hiervan op de hoogte.
Afhankelijk van de ernst van de situatie, kan het bestuur vervolgens besluiten om namens alle leden een kaart, of een bloemetje of fruitmand twv €15,- tot €20,- te sturen en/of een bezoek af te leggen.
Overlijden
Indien een Kerngroep lid overlijdt, neemt een bestuurslid contact op met de naaste familie, om de condoleance uit te brengen namens de vereniging. Er wordt gevraagd wat wel of niet gewenst is:
-
- Bezoek van een afvaardiging van het bestuur en/of de commissie
- Plaatsing overlijdensadvertentie van de vereniging in Op en Rond de Essen
- Een bloemstuk van de vereniging
- Een bericht van de vereniging naar alle Kerngroepleden over het overlijden, met
eventueel tijd en plaats van de avondwake en/of de begrafenis en de vermelding of de familie het wel of niet op prijs stelt dat de Kerngroepleden in pak verschijnen. - Een ’In Memoriam’ in het Bokk’nblad (dit kan ook later gevraagd worden).
Een In Memoriam in het Bokk’nblad blijft voorbehouden aan Kerngroepleden. Bij overlijden van een persoon, die op andere wijze belangrijk is geweest voor de vereniging, kan het bestuur de voorzitter vragen daar in zijn voorwoord aandacht aan te besteden.
Bij overlijden van de partner of een kind van een Kerngroep lid wordt er namens de vereniging een kaart gestuurd en is het aan de betreffende commissie wat er daarnaast nog wordt gedaan.
- Jubilea andere verenigingen
Bij een jubileum van een andere vereniging wordt per geval bekeken wat onze vereniging aan zal bieden. Dit hangt af van de situatie, de geschiedenis met en de verhouding tot die andere vereniging. - Communicatie bij calamiteiten
Indien er sprake is van een calamiteit, waarbij de vereniging vanuit de pers wordt benaderd voor een reactie, wordt standaard verwezen naar de PR-functionaris, zonder op enige wijze een inhoudelijk antwoord op de vragen te geven. Afhankelijk van de ernst van de calamiteit, kan de PR-functionaris besluiten om eerst ruggenspraak te houden met het dagelijks bestuur, alvorens hij zelf een reactie geeft. In een dergelijk geval wordt de reactie zo spoedig mogelijk gegeven in de vorm van een persbericht.